måndag 15 mars 2010

Kunskap och mål

Ser som er andra fram emot "Varsin". Tänker också på rollen som lärare och tror att det blir ännu viktigare att visa på mål och syfte med det som eleverna jobbar med. När havet av kunskap forsar in kan det vara svårt att sortera.

Någon sa att vi kommer att jobba mer tematiskt en annan att det är bra att jobba ämnesvis för att tipsa varandra om länkar. Här behöver vi fortsätta att fundera över vad vi vill.

/Marie

6 kommentarer:

  1. Jag kommer med spänning följa ert arbete och ivrigt heja på!
    Hur skulle du själv vilja arbeta om du var elev på Stora Högaskolan?

    /Henrik Karlsson (Grundskolechef)

    SvaraRadera
  2. Om jag var elev skulle jag vilja ha några uppgifter i taget att fokusera på. Några utvalda mål i ett eller flera ämnen eller ett tematiskt arbete där flera ämnen ingår. Kunna arbeta vidare , tänka tanken klar, utan ständiga avbrott för ett nytt ämne med nya uppgifter.
    /Marie

    SvaraRadera
  3. spännande! skall följa er - även om just ikväll det har varit krångligt med tekniken/ Agneta

    SvaraRadera
  4. Pröva båda delarna tycker jag.
    Om ni kan jobba gemensamt som ett första projekt när eleverna lär sig tekniken tror jag det underlättar. Att senare ha fördjupade uppgifter i specifika ämnen går bättre om man som enskild lärare inte måste lägga en massa tid på att lära ut verktygen. Annars riskerar man att inte hinna med stoffet (och få missnöjda elever).
    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Hej! Kommunens rektorer läser er blogg just nu och hejar på!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Är det någon av er lärare som skall med till Falkenberg imorgon onsdag den 21/4? Hade varit trevligt att ses och prata lite "Varsin" på plats. //Bea på Stenungskolan

    SvaraRadera